het schip


Een idylle door de camera's van gastfotografen
De maand februari brengen we door in Panama, en vooral in de San Blas archipel.



We waren in maart en april 2015 ook in Panama en belangstellenden kunnen daarover meer lezen in het archief van maart en april 2015. Onze ervaringen in dit land waren toen niet erg gunstig. Gelukkig kunnen we nu ook positieve geluiden laten horen: niet alleen de San Blas was weer prachtig en aangenaam, maar ook onze ervaringen in het land zelf zijn dit keer gelukkig een stuk leuker.
In het begin van de maand krijgen we een bliksembezoek van een vroegere klant van Frits met zijn neef: neef Peter is piloot bij KLM



en hij komt met zijn oom, Egbert



de twee dagen die zij in Panama zijn voordat zij weer terugvliegen, bij ons langs. Het wordt een bijzonder aangenaam samenzijn,



waarbij vele aangename herinneringen worden opgehaald in een droomomgeving van hagelwitte strandjes omzoomd met cocospalmbomen, die lijken rond te drijven in zeewater van alle denkbare schakeringen blauw.



























Nadat we de heren weer afgeleverd hebben op de plek van waar ze terug zullen worden gebracht naar de bewoonde wereld



zeilen wij weer terug



naar een mooie ankerplek







waar we Annet en Jacques treffen die (deels vanuit hun mast) een paar leuke foto's van de omgeving maken







Enkele dagen later voegen zich hier ook onze vrienden Deep en Mallika met hun Yemaya bij ons. Zoals wij ooit met hen de Amazonerivier verkenden, gaan we nu opnieuw samen een groot avontuur aan: wij zullen gezamenlijk door het Panamakanaal gaan. Maar voordat we met de voorbereidingen hiervan beginnen genieten we eerst volop van de prachtige omgeving







en van elkaar



Ook onder water valt er hier veel te beleven. Deep, die zijn actiecamera heeft gemonteerd aan een telescoopstok, waardoor je heel dicht bij de vissen kunt komen met de camera, stelt ons een wonderbaarlijk mooie serie onderwaterfoto's ter beschikking.



























































Om door het Panamakanaal te kunnen moeten er allerlei formaliteiten vervuld worden, en daarvoor moeten we in Colon zijn. Dus heisen we de zeilen



en begeven we ons naar de enorme industriehaven van Colon



Aldaar komt er een 'admeasurer' aan boord, die onze boot opmeet



en een enorme stapel formulieren invult, waarmee we naar de bank gaan om de kanaalkosten van circa US $ 1000 en een soort van statiegeld van bijna $ 900, voor het geval wij het kanaal kapot zouden maken, te voldoen.
Alle mensen waarmee wij contact hebben zijn overigens bijzonder vriendelijk en accuraat. Ook op straat en in de winkels worden we dit keer plezierig bejegend.
Na betaling van de doorvaartkosten bellen we de kanaal autoriteit om te horen we wanneer we ingepland worden om door het kanaal te gaan.
'Onze' datum wordt 10/11 maart. De doorvaart neemt meestal 2 dagen in beslag. We zullen met een aantal boten achter elkaar het kanaal 'doen': je moet namelijk om de lijnen te kunnen bedienen naast een stuurman/vrouw nog 4 z.g. 'linehandlers' meenemen, en daarvoor hebben we een groepje bevriende bemanningen gevormd die elkaar helpen: de Zensation, de Yemaya, de Maia en de Bella Ciao gaan als alles verloopt zoals we hebben gepland, tussen 6 en 13 maart om beurten van Colon naar Panama City, oftwel van de Atlantische naar de Grote Oceaan!
Met dank aan de gastfotografen Peter, Egbert, Jacques, Annet en Deep

[jan 2017]

[feb 2017]

[mrt 2017]

[apr 2017]

[mei 2017]

[juni 2017]

[juli 2017]

[aug 2017]

[dec 2017]

[2016]

[2015]

[2014]

[2013]

[2012]

[2010/11]

120 m² zeiloppervlak
120 m² lichtweerzeil
In blauw zijn de 4 gastenhutten (1x tweepersoons en 2x eenpersoons) gemarkeerd
Overal aan boord genieten